متن کامل خبر
به همت محققین گروه کنترل دانشکده برق و کامپیوتر، ایران به جمع 6 کشور صاحب فناوری شبیهساز پرواز پیوست
خلاصه خبر: با طراحی و ساخت دستگاه شبیهساز پرواز (سسنا 172) که به منظور شبیهسازی سوانح هوایی و آموزش خلبانی و با تلاش محققان گروه کنترل دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس محقق شد، ایران به جمع 6 کشور صاحب فناوری شبیهساز پرواز پیوست. با طراحی و ساخت دستگاه شبیهساز پرواز (سسنا 172) که به منظور شبیهسازی سوانح هوایی و آموزش خلبانی و با تلاش محققان دانشگاه تربیت مدرس محقق شد، ایران به جمع 6 کشور صاحب فناوری شبیهساز پرواز پیوست. مهندس محمد رستمی، مجری طرح "دستگاه شبیهساز پرواز (سسنا 172)" گفت: این پروژه به سفارش یک مرکز آموزش خلبانی به دانشگاه تربیت مدرس واگذار شد و تیم تحقیقاتی ما در مدت دو سال تحقیق و مطالعه موفق به ساخت سختافزار و آلات دقیق پروازی زیرنظر سازمان هواپیمایی کشور شد. دستگاه شبیهساز پرواز برای شبیهسازی سوانح هوایی و آموزش خلبانی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد این فناوری موجب کاهش هزینهها به اندازه دوسوم خواهد شد. رستمی در ادامه تشریح کرد: دستگاه شبیهساز پرواز کابینی است که تمامی آلات دقیق و فرامین پروازی به صورت سختافزاری در آن طراحی شده و امکان آموزش تمامی موارد همچون آتش گرفتن موتور و شرایط اضطراری را برای دانشجویان خلبانی فراهم میکند. مجری طرح با تاکید بر ضرورت آشنایی دانشجویان خلبانی با شرایط اضطراری حین پرواز و آموزش در محیطهای واقعی خاطرنشان کرد: پیش از این دانشجویان خلبانی باید این مباحث را در حین پرواز واقعی به صورت کلامی آموزش میدیدند، چراکه پرداختن به بسیاری از مباحث همچون آتش گرفتن موتور هواپیما حین پرواز واقعی امکانپذیر نیست. دستگاه شبیهساز پرواز این موارد را هم به صورت نرمافزاری و هم به صورت سختافزاری شبیهسازی میکند. رستمی یادآور شد: پیش از این در ایران سختافزارهای شبیهساز از خارج وارد میشد و نرمافزار را در ایران میساختند که هزینه دستگاه را نیز بالا میبرد که این امر منجر به عدم هماهنگی و اختلال در روند پروژهها میشد. با ساخت این دستگاه شبیهساز مشکل عدم هماهنگی نرمافزار با سختافزار را حل کردیم و از طرفی قیمت این دستگاه با استانداردهای اروپایی یک سوم نمونه خارجی خود است. وی با تاکید بر اینکه در طراحی و ساخت این شبیهساز 90 درصد به خودکفایی رسیدیم، اضافه کرد: فناوری ساخت این دستگاه تا کنون در اختیار کشورهایی مانند هلند، فرانسه، ژاپن، آمریکا و آلمان بوده است و ایران ششمین کشور صاحب این فناوری به شمار میرود. طی یک ماه آینده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای این دستگاه گواهینامه استاندارد صادر میشود. رستمی همچنین با بیان اینکه علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی از این دستگاه میتوان برای بررسی سوانح هوایی هم استفاده کرد، افزود: این دستگاه اولین شبیهساز سانحه هوایی در ایران بوده که برای بررسی سوانح هوایی و حقیقتیابی پروازهای آموزشی قابل کاربرد است، به گونهای که دستگاه ساخته شده قادر به شبیهسازی آخرین لحظات سانحه هوایی است. مجری طرح یادآور شد: البته این دستگاه شبیهساز فقط برای هواپیمای سسنا 172 استی هواپیماهای کوچک آموزشی (هواپیمای چهار نفره ساخت شرکت سسنا) قابل نصب است و برای نصب این دستگاه بر روی سایر مدلها باید متناسبسازی شود
22 شهریور 1396 / تعداد نمایش : 4141
|