متن کامل خبر


 
دکتر احمدی: دیگر زمان پذیرش تحول و تعیین شخصیت نهایی دانشگاه تربیت مدرس فرارسیده است

خلاصه خبر: آئین اختتامیه موج دوم اجرای طرح تحول راهبردی دانشگاه روز چهارشنبه سوم آبان ماه با حضور هیأت رئیسه و دست اندرکارن طرح تحول و تقدیر از حامیان منتخب در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.


آئین اختتامیه موج دوم اجرای طرح تحول راهبردی دانشگاه روز چهارشنبه سوم آبان ماه با حضور هیأت رئیسه و دست اندرکارن طرح تحول و تقدیر از حامیان منتخب در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر سعید مینایی نایب رئیس کمیته راهبری طرح تحول راهبردی دانشگاه به ارائه گزارش کوتاهی از روند اجرای طرح پرداخت و گفت: طرح تحول راهبردی دانشگاه با 4 الویت اصلی ( سرآمدی همه جانبه در کیفیت، خوداتکایی و پایداری، تعامل شبکه ای و میان رشته ای، برون گرایی و حضور فعال بین المللی) یک طرح کاربردی و در قالب تعریف و اجرای بسته های موفقیت در حال پیاده سازی است.

موج دوم اجرای طرح تحول راهبردی

وی با اشاره به آمار چشم گیر بسته های موفقیت در سه موج طرح تحول راهبردی افزود: در موج اول طرح تحول 36 بسته موفقیت، در موج دوم 92 بسته موفقیت و در موج سوم 88 بسته موفقیت در معاونت های مختلف تعریف شده است که برخی توسط PMO مربوطه اجرا و تعدادی نیز به دانشکده ها سپرده شده اند. معاونت پژوهشی در موج اول 11 بسته، در موج دوم 29 بسته و در موج سوم 24 بسته، معاونت پشتیبانی و نیروی انسانی، در موج اول 7، در موج دوم 19 و در موج سوم 23 بسته ، معاونت آموزشی در موج اول 5، در موج دوم 18 و در موج سوم 20 بسته ، معاونت فرهنگی و اجتماعی در موج اول 7، در موج دوم 9 و در موج سوم 7 بسته و معاونت دانشجویی در موج اول 6، در موج دوم 16 و در موج سوم 14 بسته موفقیت را تعریف کرده است. برخی از بسته های موفقیت اختتام یافته و برخی در حال اجراست. بسته های موفقیت موج سوم نیز که از مهرماه 96 آغاز و در حال پیگیری و اقدام است.
رئیس دبیرخانه طرح تحول راهبردی دانشگاه بسته های موفقیت اختتام یافته در موج اول را 33 بسته و بسته های موفقیت اختتام یافته در پایان موج دوم را 85 بسته اعلام و تشریح کرد: در موج اول اجرای طرح تحول راهبردی در معاونت پژوهشی 11 بسته، در معاونت پشتیبانی و نیروی انسانی 5 بسته، در معاونت آموزشی 5 بسته، در معاونت فرهنگی و اجتماعی 6 بسته و در معاونت دانشجویی 6 بسته اختتام یافت. آمار بسته های موفقیت اختتام یافته در پایان موج دوم برای معاونت پژوهشی 27 بسته، معاونت پشتیبانی 16 بسته، معاونت آموزشی 18 بسته، معاونت فرهنگی و اجتماعی 8 بسته و معاونت دانشجویی 15 بسته می باشد.

موج دوم اجرای طرح تحول راهبردی

در بخش دیگری از این مراسم دکتر احمدی رئیس دانشگاه ضمن تشکر از حامیان و همکاران طرح تحول راهبردی، کارنامه موج دوم را کارنامه ای قابل دفاع توصیف کرد و گفت: موج دوم طرح تحول راهبردی دانشگاه با کارنامه ای قابل دفاع در دهها بسته موفقیت، پایان یافت و امیدواریم با بهره مندی از تجربیات موج های گذشته، موج سوم نیز با موفقیت سپری شود و دوره تحول طی موج های چهارم و پنجم از مرحله گذار به مرحله تثبیت و استحکام برسد.
رئیس کمیته راهبری طرح تحول راهبردی با اشاره به بیش از 3دهه فعالیت در عرصه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی و جایگاه در خور دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دومین دانشگاه جامع برتر کشور اظهار داشت: دانشگاه تربیت مدرس در آستانه بلوغ خود قرار دارد و دیگر زمان پذیرش تحول و تعیین شخصیت نهایی آن فرا رسیده است.
دکتر احمدی خاطرنشان کرد: طرح تحول راهبردی دانشگاه، 5 تا 10 سال آینده را هدف قرار داده و دست اندرکاران وحامیان طرح تحول را با همکاری یکدیگر، با برداشتن قدم های کوچک، قطعه قطعه به سمت جلو پیش می برند. بی شک این قدم های کوچک اما مستحکم که با همدلی و امید برداشته می شود ما را به قله های رفیع می رساند و طرح تحول طبق زمان بندی انجام شده، پیش خواهد رفت.
وی تأکید کرد: طرح تحول راهبردی با 4 الویت اصلی، در بازه زمانی 5 ساله با قدم های کوچک، دانشگاه را می سازد. استراتژی مد نظر قرارگرفته در اجرای این طرح، بصورت عمل و اقدام است. بدین ترتیب که گروه ها با خلاقیت متدولوژی و روال ها را تعریف کرده، با مهارت و کارشناسی بسیار بسته های موفقیت را طراحی کرد و وضعیت را مورد ارزیابی قرار می دهند و مرحله به مرحله حرکت می کنند.
دکتر احمدی در ادامه به "مجمع جهانی علم و فناوری"که در ژاپن برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این مجمع که با حضور وزرای علوم کشورهای مختلف، رؤسای دانشگاه های بزرگ دنیا، برندگان جوایز نوبل، رؤسای مراکز و شرکت های پیشرو فناورانه، مدیران شبکه های بزرگ مجازی و دانشمندان مطرح و برجسته حوزه های مختلف علوم در دانشگاه کیوتو ژاپن برگزار شد، اندیشمندان در گروه ها و حلقه های چندجانبه به بحث و تبادل نظر در خصوص چالش های پیشروی انسان معاصر پرداختند. از جمله مباحث مطرح شده، بحث دانشگاه آینده و ویژگی های آن در مقابل جایگاه دانشگاه کلاسیک بود.

موج دوم اجرای طرح تحول راهبردی

وی افزود: هدف دانشگاه، انسان سازی است و دانشگاه کلاسیک تنها جایی است که می توان انسان را در آن تربیت کرد. بزرگترین نگرانی دانشمندان در این مجمع، جایگاه اخلاق در آینده بشریت بود. دانشجویان و اندیشمندان جوان در دانشگاه کلاسیک است که تحت تأثیر شخصیت و منش استاد قرار گرفته و در محضر اساتید با اخلاق برای آینده آموزش دیده و تربیت می شوند.
دکتر احمدی ادامه داد: در دانشگاه کلاسیک دانشجو با رفت و آمد به دانشکده ها و صحبت با سایر دانشجویان، علوم مختلف را می شناسد و اهمیت آنها را درک می کند. در برخورد با چالش های گوناگون، مباحث بین رشته ای را مطرح می کند و با کمک گرفتن از علوم دیگر، به راه حل مسائل پیچیده دست می یابد. در دانشگاه کلاسیک است که علوم مرحله مرحله بصورت طبقه طبقه ارائه می شود و بحث اخلاق اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه در پایان از توجه به اخلاق به عنوان یکی از ویژگی های خاص دانشگاه تربیت مدرس یاد کرد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس همواره به اخلاقیات اهمیت فراوان داده است و کمک کرده که دانش آموختگانش در کنار یافته های علمی و فناوری با معنویت و پایه های اعتقادی محکم تری از دانشگاه خارج شوند.
در این مراسم دکتر محمدعلی مهدوی رئیس انجمن بهره وری ایران نیز در خصوص ویژگی های دانشگاه های 50 سال آینده سخنرانی کرد.
آئین اختتامیه موج دوم اجرای طرح تحول راهبردی دانشگاه با معرفی حامیان منتخب در حوزه های آموزش، پژوهش، پشتیبانی و نیروی انسانی، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی و حوزه ی ستادی پایان یافت.

موج دوم اجرای طرح تحول راهبردی

3 آبان 1396 / تعداد نمایش : 822