[ Print ]  [ Close ]

http://adm.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21823   , 1403/02/19


رئیس دانشکده علوم انسانی:
دانشگاه عامل ارتقای اندیشه و تفکر در جامعه است

دکتر محسن ایمانی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه پژوهش و آموزش باید مطابق با هنجارهای جامعه باشد گفت: یکی از رسالت‌های استادان تلاش برای پرورش دانشجویانی است که بتوانند بعد از فارغ التحصیلی عهده دار کارهای علمی شده و نیاز جامعه را برطرف کنند. در این مسیر پژوهش و آموزش باید با هنجارهای جامعه هم‌خوانی و همسویی داشته باشد تا بتواند باعث رشد و شکوفایی جامعه شود و درعین حال با آرمان‌های انقلاب اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی منطبق باشد و صیانت از مرزهای علمی و فناوری کشور مورد توجه استادان قرار بگیرد و دانشجویان نیز قدردان میراث رهبر کبیر انقلاب اسلامی باشند.
رییس دانشکده علوم انسانی با ذکر این نکته که ترغیب و تشویق دانشجویان برای خدمت به جامعه توسط استادان مهاجرت نخبگان از کشور می‌شود خاطر نشان کرد: در بحث آموزش هم مهاجرت نخبگان و هم انصراف از تحصیل باید مورد توجه جامعه علمی و دست اندرکاران قرار بگیرد. انصراف از تحصیل شامل افرادی است که با وجود توانمندی و هوش بسیار شرایط لازم برای تحصیل را ندارند و ما افرادی را در جامعه داریم که به دلیل نبود شرایط تعلیم تربیت نتوانسته‌اند به رشد علمی کافی تا آن حدی که استعدادش را دارند برسند. بنابراین توجه به این نکته نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد و باید به گونه ای عمل کنیم که این سرمایه ها حفظ شوند .
دکتر ایمانی یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشکده علوم انسانی را حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌ها دانست و گفت: موضوعات پایان نامه‌ها و رساله های علوم انسانی جدا از جنبه نظری و عملی چنانچه مربوط به مسائل اجتماعی باشد بسیار حایز اهمیت است و می تواند باعث ارتقای اندیشه در جامعه شود.چراکه بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از طریق همین پایان نامه‌ها و رساله ها قابل حل است.
وی ادامه داد: برای این منظور ما با نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ارتباط برقرار کردیم تا از امکانات پژوهشی آنها برای موضوعاتی که مورد علاقه و نیاز دانشجویان است استفاده کنیم. همچنین طی جلساتی که به طور مثال با دفتر نهاد مقام معظم رهبری، پژوهشکده آموزش و پرورش، داشتیم مقرر شد موضوعات پایان نامه ها و رساله هایی که مورد قبول شورای پژوهش آنها و منطبق با موضوعات اعلامی در فراخوان های آنها باشد،‌ مورد حمایت قرار بگیرد.
دکتر ایمانی تصریح کرد: همچنین برای انجام فعالیت‌های مشترک در این حوزه با وزارت کشور، مرکز اقیانوس شناسی، نیروی هوایی و دادگستری تهران نیز گفت و گوهایی داشتیم که ان شاءالله در آینده می تواند در قالب تفاهم نامه‌هایی منعقد خواهد شد.
وی به عنوان یکی از اعضای شورای طرح تحول علوم انسانی درباره آخرین اخبار این شورا گفت: دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی را مورد بازنگری قرار دادیم و بازنگری در رشته های دیگر از جمله رشته‌های تحقیقات آموزشی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت آموزش، برنامه ریزی درسی نیز بررسی‌هایی انجام شده و رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت نیز در شرف تایید نهایی قرار دارد.همچنین رشته های جدیدی از جمله فلسفه دین،‌مطالعات انقلاب اسلامی در کمیسیون جامع برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تصویب شده و راه اندازی رشته های زبان چینی و مشاوره نیز در دست اقدام است.
رییس دانشکده علوم انسانی خاطر نشان کرد: دانشکده علوم انسانی بزرگترین دانشکده دانشگاه بوده و یک دانشکده در حال توسعه است. و ما در نظر داریم برای آینده؛ این دانشکده را به سه دانشکده ادبیات، علوم اجتماعی و علوم انسانی به صورت مجزا تقسیم کنیم و برای این منظور درخواست کردیم ساختمان دیگری را علاوه بر ساختمان فعلی دانشکده به این دانشکده اختصاص بدهند.
دکتر ایمانی با اشاره به اینکه دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان چینی و عراقی استقبال خوبی برای تحصیل در دانشکده علوم انسانی داشته و علاقه مند به یادگیری زبان فارسی هستند، تاکید کرد: تصمیم گرفتیم برای گسترش فعالیت‌های بین المللی، مرکز آموزش زبان ( شامل زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه  و روسی) را در این دانشکده دایر کرده و این مرکز عهده دار و مرجع برگزاری ازمون های زبان در دانشگاه شود.
وی یادآور شد: هم اکنون این دانشکده دارای بیشترین تعداد دانشجوی خارجی بوده و از سال 1400 تاکنون سیاست آموزشی این دانشکده جذب بیشتر دانشجویان خارجی می باشد زیرا از این طریق علاوه بر صدور فرهنگ غنی ایران به سایر کشورها امکان درآمدزایی برای دانشگاه نیز فراهم می گردد.
رئیس دانشکده علوم انسانی حمایت از نشریات دانشگاهی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: از میان ۲۳ نشریه دانشگاه،۱۳ نشریه متعلق به دانشکده علوم انسانی است که به دلیل اهمیت این مسئله در ارتقا سطح علمی دانشجویان، برنامه‌هایی را برای پویایی بیشتر در این حوزه در نظر گرفتیم.
دکتر ایمانی با ذکر اینکه دانشکده علوم انسانی با داشتن ۱۱۷ عضو هیأت علمی به عنوان بزرگترین دانشکده دانشگاه تربیت مدرس تعاملات خوبی با استادان و دانشجویان دارد، تاکید کرد: ما در جلساتی که از طریق شورای آموزشی و پژوهشی و شورای پژوهش با استادان و مدیران گروه‌ها برگزار می‌کنیم از طریق مدیریت مشارکتی از دیدگاه و نظرات مدیران گروه‌ها و حتی مشورت با معاونان پژوهشی و آموزشی سال‌های قبل برای پیشبرد هرچه بهتر دانشکده استفاده می کنیم.
رییس دانشکده علوم انسانی گفت: برای فراهم کردن امکان مشارکت بیشتر استادان در تصمیم گیری های دانشکده، به طور هفتگی از یکی از اعضای هیات علمی دانشکده جهت حضور در هیات رییسه دانشکده و استفاده از نظرات و دیدگاههای ایشان و بهبود فرایندهای آموزشی،‌ پژوهشی و ... دعوت می شود .
وی ادامه داد: قصد داریم در آینده علاوه بر این دو شورا، شورای آموزشی و شورای مالی و اداری را نیز تشکیل دهیم و جلسات‌آن را نیز برگزار نماییم.
دکتر ایمانی اضافه کرد: در طی دوره دو ساله ریاست اینجانب کلاس های درسی دانشکده با حمایت معاونت آموزشی دانشگاه و پیگیری معاون آموزشی دانشکده تجهیز گردید در این راستا اضافه شدن دو کلاس درسی با تغییر کاربری دو اتاق، ‌استفاده از سیستم سرور مرکزی برای کلاس ها، تجهیز کلاس ها به سیستم تهویه و نیز نصب پنجره های دوجداره انجام شد که شرایط کلاس های آموزشی دانشکده را نسبت به گذشته بهبود بخشیده است.
وی در ادامه به اقدامات دانشکده برای حضور دانشجویان جدید الورود ،‌ برگزاری مراسم هفته پژوهش در دانشکده و همکاری های بین دانشکده ای با دانشکده مدیریت و اقتصاد اشاره نمود.


 


 


 


 


11:41 - شنبه 2 دی 1402    /    شماره خبر : 21823    /    تعداد نمايش خبر : 183