[ Print ]  [ Close ]

http://adm.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21405   , 1403/02/31


رویداد شب علم در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد


رویداد شب علم با حضور دکتر شقایق حق جوی جوانمرد رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، دکتر علی محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران، دکترفرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس، دکترامیر عبدالله‌زاده معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علی جعفریان معاون پژوهش و فناوری بنیاد ملی علم ایران، دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران، دکترمهدی عبداللهی سرپرست امور آزمایشگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس و جمعی از مدیران،‌ اساتید ، دانشگاهیان و دوستداران علم و دانش برگزار شد.

دکتر امیر عبداله زاده معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در رویداد شب علم دانشگاه تربیت مدرس گفت: بسیار خوشحالیم که امشب میزبان شما هستیم. رویداد شب علم برای اولین بار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود و یکی از مهم ترین اهداف شب علم ایجاد و اشاعه بینش و نگرش علمی در جامعه است. اینکه علم چه تاثیری در زندگی ما دارد برای همه روشن شده است و به توسعه فرهنگی، اقتصادی و رفاهی کشور کمک می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: قبل از اشاعه علم باید علم را تولید کنیم، تولید علم ایران در رتبه ۱۵ قرار دارد و این رتبه برای ما باعث افتخار است و دانشگاه تربیت مدرس نقش مهمی در این رتبه دارد.

وی افزود: در بعضی رشته های تخصصی رتبه زیر ۱۰۰ را داریم‌. دانشگاه تربیت مدرس از نظر تعداد دانشمندان رتبه دوم را دارد. تولید مقالات در رتبه‌بندی دانشگاه اثر دارد و باید ابتدا علم را تولید و ترویج و استفاده کنیم. در این دانشگاه قرارداد‌های بسیار کاربری را در ارتباط بین دانشگاه و صنعت داشتیم.

در ابتدای مراسم دکتر فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس به همراه  علی‌محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران و سایر اساتید در باغچه کنار رویداد، نهال نارونی را کاشتند. انتخاب این درخت برای شب علم از آن جهت بود که نام انگلیسی درخت نارون، علم است.

در این رویداد دکتر دانشجو رییس دانشگاه از بخش های مختلف نمایشگاه و غرفه های مربوط به علوم مختلف بازدید کرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در ادامه در جمع خبرنگاران گفت: برنامه شب علم ایده بنیاد علم بود که برای اولین بار در ایران برگزار شد.

وی با بیان اینکه در شب علم، علوم به زبان ساده و تخصصی مطرح شد، گفت: این کمک می‌کند تا علاقه جوان‌ها و نوجوان‌ها به علم زیادتر شود و در آینده در راستای حل مشکلات کشور گام بر دارند.

در این رویداد همچنین دکتر محمد ضابطیان سخنرانی خود را پیرامون موضوع مشعل و زیست سالم انجام داد. سپس دکتر فاطمه جان احمدی به موضوع دانشمندان ایرانی در سپهر تمدن اسلامی پرداخت و اولین دانشمندان هر حوزه علمی را معرفی کرد.

در ادامه این مراسم، کلیپ غزه هم به یاد مردم مظلوم غزه به نمایش گذاشته شد.

معمای نور هم عنوان سخنرانی ایمان میرزایی بود و پس از آن مسابقه‌ای برای حاضران در سالن برگزار شد.

دنیای شگفت‌انگیز حشرات، عنوان سخنرانی مریم کمالی بود که با این پرسش آغاز شد که «چه موجودی کشنده‌ترین موجد روی کره زمین است؟»

آخرین برنامه از سانس اول، حضور یک جوان با ناتوانی جسمی و حرکتی با ویلچر بر روی صحنه و سپس با کمک ربات پوشیدنی به صورت ایستاده و با کمک یک واکر بود.

توضیح دکتر سجاد ازگلی درباره موضوع فناوری پوشیدنی و مشاهده راه رفتن جوان معلول با ربات پوشیدنی روی صحنه، به عنوان حسن ختام سانس اول، خاطره‌ای خوش از اولین رویداد ملی شب علم در ذهن‌ها ماندگار کرد.

در سانس دوم این رویداد دکتر علی محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران به سخنرانی پرداخت.

وی اظهار داشت: برنامه‌های شب علم با هدف ارتباط بیشتر علم و دانشمندان با مردم تنظیم شده است که اولین آن در دانشگاه تربیت مدرس بود.

وی با بیان اینکه این برنامه قابلیت اجرایی در همه دانشگاه‌ها را دارد، بیان کرد: هر دانشگاهی می‌تواند با اعلام آمادگی میزبان چنین برنامه‌ای برای عموم مردم باشد.

سلطانی با تاکید بر اینکه بنیاد علم ایران از دانشگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های شب علم حمایت می‌کند، افزود: در واقع هزینه‌های این برنامه بر عهده بنیاد علم است.

وی گفت: بنیاد با هدف ترویج علم و ارتباط و ارتقا ارزشمندی علم در جامعه از برگزاری برنامه شب‌های علم حمایت می‌کند.

رئیس بنیاد علم ایران ادامه داد: هدف این است که مردم اطراف دانشگاه با مفاهیم علمی آشنا شوند تا اعتماد به علم و دانشگاه ارتقا پیدا کند؛ در چنین شبی مفاهیم علمی ساده سازی شده توسط اساتید برای مردم بیان می‌شود تا عموم مردم رابطه بهتری با علم برقرار کنند.

وی عنوان کرد: بنا داریم به مرور فراخوان‌هایی برای دانشگاه‌ها منتشر کنیم تا با تصویب طرح شب‌های علم برگزار شوند. البته که دانشگاه‌های استان‌ها نیز می‌توانند شب علم را برگزار کنند.

در ادامه علی فرزین سخنرانی خود را درباره پانسمان هوشمند ارائه نمود. پانسمانی که برای زخم عمیق و زخم بستر به صورت هوشمند برای مرکز درمانی یا همراه مریض پیام هشدار می‌فرستد که وقت تعویض پانسمان فرا رسیده است. این در حالی است که نسل چهارم پانسمان‌ها در ایران توسط دانشمندان ایرانی بومی‌سازی شده است و به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، دانش نسل سوم تولید پانسمان‌های زخم عمیق هم به ایران داده نشده بود.

در ادامه این مراسم، انیمیشن رخنه در تاریکی براساس اقتباسی از زندگی ابن هیثم که به همت دانشجویان و گروه انیمیشن دانشکده هنر، تهیه شده بود، در سالن به نمایش درآمد.

جان بخشیدن به فسیل‌ها عنوان سخنرانی احمد کریمی بود که به معرفی فسیل‌ها پرداخت .

همچنین در ادامه سانس دوم رویداد ملی شب علم، دکترعلی شمس الدینی توضیحات خود را با موضوع چشمی در آسمان ارائه کرد.

سخنرانی دکتر کمالی درباره حشرات هم آخرین ارائه در سانس دوم این رویداد بود و این مراسم، که به صورت زنده اینترنتی در صفحه دانشگاه تربیت مدرس پخش می‌شد، به پایان رسید.

در پایان این مراسم، اصحاب رسانه که برای پوشش خبری این رویداد حاضر شده بودند، پرسش‌های خود را از مسئولان، غرفه داران و سخنرانان مطرح کردند .

گفتنی است رویداد شب علم با دعوت از خانواده دانشگاه تربیت مدرس و همسایگان دانشگاه ،‌ همراه با روایت های دانشگران و مروجان علم برای علاقه مندان به دنیای بی کران علم و دانش در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این رویداد علمی میهمانان با تجربیات شگفت‌انگیزی از علم را که در کلاس درس یا در خانه نمی‌توانند آن را به دست آورند آشنا شدند. رویداد شب علم برای بازدیدکنندگان فرصت‌هایی را فراهم کرد تا مستقیماً با دانشمندان، کارشناسان، مهندسان و هنرمندان ارتباط برقرار کنند. در رویداد شب علم بازدیدکنندگان این فرصت را پیدا کردند تا در یک آزمایش واقعی شرکت و با پژوهشگران این آزمایش در مورد کارشان صحبت کنند و بینش دقیق تری از فرایند علمی به دست آورند.



 



در رویداد شب علم دانشگاه تربیت مدرس چه گذشت؟ / خبرگزاری فارس



هدف از برگزاری نخستین رویداد 'شب علم' در دانشگاه تربیت مدرس چه بود؟/ خبرگزاری تسنیم



شور و حال بی‌نظیر خانواده‌ها در رویداد 'شب علم' دانشگاه تربیت مدرس/ تسنیم



برگزاری برنامه (شب علم) در دانشگاه تربیت مدرس توسط بنیاد علمی ایران/ خبرگزاری آنا



 



 



10:47 - شنبه 4 آذر 1402    /    شماره خبر : 21405    /    تعداد نمايش خبر : 322